torsdag 29 april 2010

Akvarium

Idag har jag varit pa Akvariet har i Perth. Det var ett bra akvarie tycker jag. Australiens storsta tydligen. Allt i det har landet marknadsfors i stort sett pa tva satt: Attraktionen ar alltid det storsta och attraktionens personal ar alltid den trevligaste. "The worlds BIGGEST bla bla with the friendliest staff EVER". Det dar akvariet var alltsa storst i Australien, det stod forst i broshyren. Men sen stod det att det har varldens storsta samling av vastra Australiens fiskar och koraller. Jaha, det ar val inte sa konstigt? Om det ar storst i hela Australien och ligger i vastra Australiens enda stad, da kan man val nastan anta att...

I vilket fall. Rockor, det ett fascinerande djur. Hade det statt i broschyren att detta akvarium har varldens storsta rockor, da hade jag trott dem direkt. Man gick i en san dar tunnel dar det ar vatten runtomkring en och dar simmade enorma rockor over huvudet pa en. Kanske fyra meter langa fran nasa till svanstipp. Och sa ganska stora hajar. Och enorma skoldpaddor. Skoldpattorna var roligast. Det var en dykare i tanken som rengjorde och en av de har skoldpaddorna, storre an dykarensjalv, ville inte sluta javlas. I typ en halvtimme holl den pa att forsoka bita bade dykaren och hennes utrustning och knuffa pa henne och simma runt runt bara for att irritera. Dykaren knuffade bort den gang pa gang, men det hjalpte inte.

Det skrattade jag lite at. Sen gick jag och kopte glass och sa tog jag tunnelbanan tillbaka till stan igen.

Inga kommentarer: