fredag 2 april 2010

Ren lyx!

Har flyttat in pa ett nytt stalle nu. Hos en snubbe vid namn Lachlan. Igar akte vi till hans foraldrars sommarstuga vid havet. Eller jag trodde det var en stuga. Jag forvantade mig utedass och avsaknad av rinnande vatten. Nar vi kom dit visade det sig vara en stor villa. Tio sovrum, tre stora badrum, en stor matsal med oppen spis, en stor uteplats med inmurad grill, en tradgard dar det vaxte madariner, passionsfrukt, lime, fikon, pumpor och kryddor av alla de sorter. Ett hypermodernt kok och alla bakvamligheter man kan onska sig.

Lachlan borjade med att laga en "latt" lunch at oss. Grillad kanguru och olika grillade gronsaker som han kryddat med kryddor fran i tradgarden. Kanguru ar outstanding. Alla sager att det ar sa speciellt och svaratet och ganska ackligt men att man ju maste testa nar man ar har. Men det ar inte alls sant. Det smakar som viltkott fast med en konsistens som oxfile. Absolut utsokt. Och i detta fall valdigt blodigt.

Sen kom tva vanner till Lachlan och vi gick till stranden. Forst gick vi en promenad langs med havskanten. Superfint fast kallt. Nar vi promenerat en bit ville alla utom jag och Kari bada. Sa vi tittade pa.

Jag alskar havet. Verkligen.

Nar vi kom tillbaka till huset drack vi vin och spelade spel och diskuterade meningen med livet och sant ni vet. Till middag lagade Lachlan pasta med nagon avancerad pastasas innehallande bland annat pumpa. Och till efterratt mandelpaj eller vad det var. Gott i alla fall. Sen drack vi vodka och rokte vattenpipa.

Sov i en sang vardig en drottning typ. Allt var sa stort och vitt och rent och prydligt och stora fonster som tackte hela vaggar och allt kandes sa lyxigt. Valdigt bekvamt jamfort med hostel och vaningssang och folk som springer omkring en hela tiden. Och jag och Kari tittade oss omkring och undrade "hur hamnade vi har ijenklien?"

Ett problem bara. Bade Lachlan och hans vanner haller pa med massage och gillar att spontanmassera folk hela tiden och ova olika saker pa varandra och jag som har fobi mot nar folk tar pa mig fick liksom gora klart redan fran borjan att jag gillar inte sant. Peta pa mig och jag dodar er (kinesiska massagen i Cairns var forsta gangen jag testade masage over huvud taget och det kandes inte helt bekvamt). Detta var den typen av manniskor som aker till Indien for att meditera och som bara ater narodlat och ekologiskt och som ar sa himla javla oppna och harliga och kramar varandra sa dar helt plotsligt bara. Ni vet, bruna klader-typen. Och jag tror att de tyckte jag var lite... kall. Men samtidigt accepterade de min (i deras ogon) udda personlighet.

Men i alla fall. Det var en bra utflykt. Nu ar vi i Lachlans kollektiv och har har de sin egen kompost och sa dar och dricker morotsjuice var och varannan timme. Men det ar trevligt anda. I morgon ska jag och Kari forsoka vakna lite tidigare an klockan 13 (som vi gjorde idag) och ta oss in till city. Vi ar sa fruktansvart lata de har dagarna. Ar vi utanfor dorren innan solen gar ner ar det en bra dag.

En liten detalj bara. Inatt vaknade jag av en fruktansvard small. Den var helt oronbedovande. Som om nagot sprangdes precis bredvid mig. Jag fick ont i oronen. Ni vet som man kan fa av riktigt riktigt hoga ljud. Sa jag satte mig upp i sangen helt panikslagen. Kollade pa Kari som lag och sov bredvid mig. Lyssnade om nagon mer an jag vaknat. Men det var helt tyst i huset. Da fattade jag att det bara var en drom. Var inte det markligt? Jag kande verkligen i oronen och hela kroppen att det var nagot som small bara sekunder tidigare. Sen fortsatte jag dromma att hela huset var sprangt i bitar.

Inga kommentarer: