måndag 29 mars 2010

I Love Melbourne!

Ok. Nu har jag varit har i sex dagar och inte haft tid att skriva. Sa jag tankte att jag skriver en kortis om varje dag (aven om jag hatar den typen av bloggande "idag har jag gjort det och sen det").

Dag 1 Onsdag:

Anlande pa eftermiddagen och motte Kari pa tagstationen (flygresan gick bra men var anda mkt obehaglig). Vi kakade sushi pa varldens minsta lilla sushibar som hade minibord och ministolar men som var valdigt mysig. Sen gick vi till hostelet, gjorde oss i ordning och traffade Tom som vi skulle flytta in hos senare i veckan samt hans vanner och nagra andra coutchsurfers som av en handelse rakade vara gamla klasskamrater till Kari. Vi drack vin och lyssnade pa indie i Toms hus. Sen gick vi pa klubb. Ett bra stalle med bra musik. Och sen gick vi pa ytterligare en klubb. Inte lika bra som den forsta men ok.

Dag 2 Torsdag:

Jag och Kari vaknade ratt sent och gick ut pa stan och gjorde lite shopping. Jag fonsershoppade mest. Sen gick vi hem och gjorde oss i ordning och gick till en bar som liksom var supercool. Vi hittade en trappuppgang och gick uppat uppat uppat kanske 15 trappor. Sen ut pa en brandtrappa och gick uppat uppat uppat utanpa huset. Och dar uppe pa taket fanns en indieklubb mitt bland alla skyskrapor. Snyggt folk. Lite som DeLuxe faktiskt, fast mindre posh. Vi drack rodvin.

Dag 3 Fredag:

Vi traffade Estelle som jag jobbade ihop med i Mareeba. Hon rakade vara i Melbourne samtidigt som jag sa det passade bra. Vi drack bubbel-te och akte till Victoria market. Dar kopte jag en supercool rod skinnjacka. For alltsa jag behovde verkligen en jacka. Det ar lite kyligt har. Sarskilt pa kvallarna. Nu hade kanske en praktisk vindjacka passat battre, men man kan inte halla pa att vara sa praktisk hela tiden. Sen gick jag och Kari till hostelet och gjorde oss i ordning och traffade en van till Kari, en supergullig (typ sa gullig att man far moderskanslor for henne) korreanska. Vi drack passion pops tillsammans med henne och drog ut. Vi traffade Tom och alla hans vanner igen och gick till samma klubb som pa onsdagen. Ganska kul. Sen trottnade jag och Kari pa Tom och hans vanner och drog. Forst traffade vi tva italienska gatumusikanter som sjong latar om oss. De var ganska roliga. Sen traffade vi tre snubbar som sag ut som vampyrer allihop. En sag sarsklit mycket ut som Jasper i Twilight. De var valdigt heta. Och mkt mkt unga. 19. En av dem fragade mig hur gammal jag var. "Gissa" svarade jag. Och da intraffade veckans basta handelse. Han sa "du ser ut som 19 och hon (pekade pa Kari) ser ut som 21". Och det lat inte ens som om han skamtade. Och jag ar ju liksom 25 och Kari ar 19. Vi kom tillbaka till hostelet vid 5 pa morgonen.

Dag 4 Lordag:

Vi var tvugna att stiga upp kl 8 (var mkt trott) for att kecka ut. Vi laste in vart bagage och tog taget till St Kilda (ball stadsdel). Gick i second hand affarer. Sen akte vi tillbaka till centrum och gick till konstgalleriet. Dar gick vi utstallning som jag tyckte mycket om. Ron Mueck. Skulpturer av manniskor i vulgara storlekar. Efter det motte vi Karis klasskamrater och kakade Japanskt. Sen hamtade vi vart bagage och flyttade in hos Tom. Pa kvallen gick vi till en klubb som var ett gammalt mentalsjukhus dar sangar och rullstolar och divarse redskap fortfarande var kvar och utgjorde en del i inredningen. Man drack shots ur sprutor. HAHA. Festligt och bisarrt pa samma gang. Det var ett coolt stalle i alla fall och vi kom in fore alla andra och behovde betala $0 bara for att vi kande ratt folk plus att DJ:n som spelade bor i samma hus som vi. OBS! Kandes bra. Tyvarr var vi ganska trotta och jag orkade inte riktigt ha roligt. Och sa var musiken helt psykotisk (passade ju bra). Vi drog vid 2-tiden och det var da helvetet borjade. Det var omojligt att fa tag pa taxi. Varenda en var upptagen. Vi fick vanta vid vagkanten i tva timmar innan vi antligen kunde aka hem.

Dag 5 sondag:

Vaknade vid 13. Akte till ett cafe dar Tom tydligen jobbar ibland. Sen handlade vi pa second hand. Kopte en scarf. Sen handlade vi kak och akte hem och lagade till tomatsoppa. Och sa gick vi och la oss tidigt men varken jag eller Kari kunde sova for vi var tvugna att dela en 80-sang.

Dag 6 mandag (idag):

Gjorde oss i ordning, kakade frulle och drog till stan. Forsoker leta ny couchsurfer for vi kanner att Tom tagit in lite for manga backpackers i sitt hus sa det ar svart sova ordentligt och sa borjar vi trottna bade pa honom och hans vanner. Sa vi letar i detta nu. Ingen superbradska, men hade varit skont att flytta ut och flytta in nagonstans lite narmre centrum. Har eventuellt en pa G. Annars har vi kakat sushi och shoppat.

Alskar verkligen Melbourne. Stan har allt det som varken Sydney eller Brisbane har. Om jag aker till Australien igen ska jag aka bara hit.


Inga kommentarer: