fredag 12 mars 2010

Min dumhet. Samt om folk fran Estland.

Igar skrev jag ett inlagg ang folk fran Estland. Bland annat. Sa vaknade jag kallsvettig mitt i natten och kom pa att jag skrivit fel och var tvungen att ta bort inlagget. Jag kallade namligen folket for estonier. HAHA. Sa heter det val inte? Heter det inte ester? Eller ar det estlanningar? Pa engelska heter det estonians, darav min felskrivning. Ni fattar att jag maste borja prata svenska snart, annars kommer jag forvandlas till Viktoria Silvstedt. Mentalt alltsa. I alla fall. Jag publicerar det dar inlagget nedan. Med felskrivning. Kan inte bestamma mig for om det ar ester eller estlanningar.

Inlagget var:

"Nar jag kom till Mareeba var det Jennie som hamtade mig pa busshallplatsen. Bland det forsta hon sa var 'just nu letar vi efter estonier som kan komma och job'Varfor estonier?' fragade jag. 'Darfor att vi haft nagra och de ar absolut underbara manniskor. Och helt fantastiska arbetare'.

Problemet ar att det inte finns sa manga estniska backpackers har. Men Jennie hon tog saken i egna hander och letade upp nagra pa natet som befann sig i Melbourne (istallet for i Cairns dar alla andra har hittat jobbet) och betalade deras flygbiljett hit.

Darfor ar jag extra glad att alla dessa estonier fatt sparken, placerats om och fatt sparken igen fran farmerna harikring. Nu ar de val inne pa tredje stallet allihop.

Nar vi var i Atherton och festade var dessa estonier med. De var sa otroligt fulla och odragliga (aven med backpacker-matt matt). Och hoga som hus. Ar det verkligen detta Jennie vill ha? Undrade jag. Forra helgen nar vi har i huset satt pa uteplatsen och drack vin kom de igen, estonerna. Med tighta ljusa jeans, vita skjortor uppknappta till naveln och stora guldkors runt halsen gjorde de entre. Och med en flaska hembrand vodka. Jag smakade denna vodka och lat mig saga att det var det vidrigaste jag nagonsin smakat. Det var liksom inte vodka, det var mer decinfektionsmedel. Typ 80ig sprit. Och Jennie som ar allergisk mot nar folk (utom hon sjalv) dricker alkohol over huvud taget. Hur staller hon sig till detta?

Och gissa vart folk far marijuanan ifran? Estonierna sa klart.

Jack har kastat ut en av dem. Resten ar kvar pa en nader och ar helt vardelosa pa att arbeta. Jag jobbade ihop med en av dem en dag och jag tror jag var dubbelt sa snabb som han. Dagen efter var han borta fran min farm. Och da i lordes nar de var har pratade jag en stund med den har killen och fragade vart han skulle aka nast:

Nu citerar jag denna underbara och fantastiska manniska rakt av: 'Till Thailand. Du vet, det ar sa billigt dar. Med sex och droger alltsa.

Jag menar inte att estonier skulle vara samre an andra. Vad jag menar ar att Jennie ar sa javla dum i huvudet. Hur kan hon forutsatta att en nationalitet ar battre an en annan? Alla vi andra har gatt genom en resebyra och blivit studerade och utfragade. Hur kan hon tro att de har manniskorna ar bra bara for att de ar fran Estland och tar hit dem utan minsta aning om hur de egentligen ar?

Jennies senaste grej? Bara killar! Hon vill inte ha fler tjejer till farmen darfor att vi ar for 'problemskapande'. Fast den gick inte hem hos bonderna. Bonderna vill ha bade tjejer och killar namligen".

Inga kommentarer: