torsdag 24 december 2009

God Jul!

Dyka horrni, det var typ det haftigaste jag gjort. Men ocksa det laskigaste. Det naturliga nar man far huvudet under vattnet ar ju att ta sig till ytan. Men har bara sjonk man. Vi dok fyra och fyra med en dykinstruktor i mitten. Ingen hade ju dykcertifikat. Barriarrevet gar inte riktigt att beskriva i ord. Det ar HELT amazing! Den turen jag skulle aka pa var installd av nagon anledning sa jag fick aka pa en annan battre och dyrare och fick dyka en hel halvtimme.

Jag vet att jag ser ut som en padda pa bilden dar, men forsok sjalva se attraktiva ut i en vatdrakt.

Det forsta jag gjorde var att aka en slags undervattensbat dar man satt som i en glasbur och hade perfekt utsikt over allt. Jag sag skoldpaddor, massa massa olika slags fiskar i regnbagens alla farger. En del jattestora, en del pyttesma. Och koraller sa klart. Och musslor som hade en och en halv meter langa gap.

Sen kakade vi lunch. Det var en buffe' innehallande allt. Nastintill battre an julbord faktiskt. Sen gjorde jag mitt dyk. Forst tankte jag att fan det har ar for labbigt. Jag fick cellskrack och trodde att jag inte kunde andas. Sen sa jag till mig sjalv att skarpa mig. Da gjorde jag det och sen gick det skitbra. Fiskarna och korallerna var... ja... nej. Ni far testa sjalva.

Efter dyket tog jag en bat till en sand-o som lag en bit bort. Kritvit sand och klarblatt vatten. Darifran kunde man snorkla pa egen hand. Det var nastan lika bra som att dyka och mer fritt. Fiskarna ar sa vana vid snorklare att de kommer anda fram till en. Vart man an tittar sa ar det fiskar. Sana man bara sett pa naturprogram typ. Och sa dessa enorma musslor. Jag fann dem intressanta.

Min favvorfisk var pappegojfisken. Den har en pappegojnabb, ar regnbagsfargad och liksom flaxar med fenorna som en fagel istallet for att simma som en fisk.

Ha en bra julafton familjen (hoppas ni saknar mig).

Och ovriga som laser denna blogg, ha en bra jul och ett gott nytt ar.

2 kommentarer:

Lars sa...

Hej,
En god jul och ett riktigt gott nytt år önskar,
Lars

Martina sa...

God jul på dig med. Just nu sitter jag i New York och firar jul, lite bättre än Oregon. Det såg kul ut att dyka men vet inte om jag hade vågat. Är rädd för hajar och har lite för mycket fantasi över vad kan komma fram under ytan. Hoppas du har det bra iaf. Kan förstå det där med att prata svenska. Jag har pratat med päronen på skype lite då och annars har jag inte sagt ett ord. Känns alltid lika konstigt och ibland kommer man på sig själv att säga saker på engelska då man pratar svenska och tvärtom. Ha det bra