måndag 7 december 2009

Outback

Igar kom jag hem fran mitt tredagarsoutbackaventyr. Det har varit en provning kan man saga. Fruktansvart varmt. Verkligen extremt. Forsta dagen akte vi till Kings Canyon. Dar skulle vi promenera i tre timmar. Eller snarare klattra. Efter 20 minuter kunde jag inte ga langre. Jag fick andnod och mina knan borjade skaka. Dar fanns en bank men den var for varm att sitta pa. Sa jag fick slapa mig tillbaka till utgangspunkten och satta mig pa marken och dricka ett par liter vatten. Enligt en termometer var det 45 grader ute. Pa natten sov vi pa marken i bushen i en swag. Vet inte det svenska ordet for det. Men som en stor sovsack med ett inbyggt liggunderlag. Meningen ar att man ska ha en vanlig sovsack dar i. Det var dock sa varmt hela natten att jag sov ovanpa swagen med sovsacken som huvudkudde. Det var mysigt. Alla sov i en ring runt en eld (som behovdes for lyset, inte for varmen). Vi lagade mat och hade allmant trevligt.

Andra dagen akte vi till Kata Tjuta och promenerade. Vi borjade vid 8 pa morgonen och holl pa till 11. Da stanger de vandringsleden pa grund av hetten. Kata Tjuta var i alla fall mycket fint och jag hade druckit battre an dagen innan sa jag tyade ga den langa rundan (man kunde valja mellan lite olika leder).

Vid solnedgangen lagade vi mat framfor Uluru. Uluru var hisnande. Pa natten sov vi pa marken igen fast pa ett campingomrade. Denna gangen kunde jag faktiskt sova i swagen. Hettan var inte lika slaende. Jag hade djur av oidentiferbara arter inuti sovsacken. Kan ha varit fladdermoss, kackerlackor, ormar, spindlar och nattfjarilar. Vad vet jag. Jag var sa trott att jag inte orkade bry mig. En art kunde jag dock identifiera och det var pissmyra. Ca tusen stycken. Har bett over hela kroppen.

Andra morgonen steg vi upp vid 4 och akte tillbaka till Uluru for att kaka frukost i soluppgangen. Uluru skiftar i farg vid de olika tiderna pa dagen, darfor ar det viktigt att se bade soluppgang och solnedgang. Sen gick vi hela vagen runt. Typ en mil. Det var ok for det var sa tidigt pa morgonen. Var i mal vid 8-tiden. Da borjade det bli for varmt, men jag overlevde.

Jag rekomenderar nog folk att inte aka till Uluru mm under sommaren. Det var bra pa alla satt och vis, men varmen ar for mycket den har tiden pa aret.

Pa hemvagen stannade vi vid en kamelfarm och jag red pa en kamel. Man fick typ 30 sekunder var sa det kandes inte sa meningsfullt. MEN jag har lovat mig sjalv att gora allt som jag tycker verkar laskigt och kameler ar skitstora sa jag tvingade mig sjalv att hoppa upp. Nar den sen stallde sig och borjade ga... laskigt... men kul.

Inga kommentarer: