lördag 19 december 2009

I Cairns

Jag ar i Cairns nu. Det ar fint har. Man kan visserligen inte bada i havet men det finns en jattejattestor pool. Den ar sa stor att den tacker halva stan. Och den ligger precis vid havskanten sa nar man plaskar omkring dar kan man titta ut over havet och latsas att man havsbadar. Tyvarr brande jag mig litegranna igar, eller ja... jag brande mig over hela kroppen, sa nu maste jag halla mig undan solen. Men det ar ok. Jag har ju hela julhelgen pa mig att bada och sa vidare.

Mitt hostel ar som en tradkoja. Hemtrevligt och mysigt och sa ar det tva Svenskar i mitt rum. Jag har inte traffat en enda svensk pa flera manader. Det kanns skitkonstigt att prata svenska! Det ar svart att beskriva, men jag kanner typ inte igen min egen rost eller mitt eget sprak. Och an varre blir det nar alla runt omkring pratar engelska eller tyska eller hollandska eller vad det nu kan vara. Anda kanner jag att jag inte blivit sa bra pa engelska som jag hoppats. Men jag har ju nagra manader kvar (forhoppningsvis).

Ska boka en dyktur till den 24 tankte jag. Hade val varit kul att fira julafton pa en bat och dyka och snorkla vid barriarrevet. Jag tycker det later trevligt i alla fall.

Kari kommer kanske hit till nyar sa vi kan fira det tillsammans. Det beror pa huruvida hon har rad eller ej. Men jag hoppas hoppas hon kommer. Det hade varit sa kul att fira nyar med nagon jag kanner. Nyar kanns mycket viktigare an julen eftersom hela nasta ar blir sa kul som nyarsafton blev. Det ar sanning.

Efter nyar ska jag soka jobb igen. Allt ar sa dyrt har att pengarna flyger ivag. Shup shup sa ar man pank. Kande mig lite deppig over det igar och tankte att det gaaaar aldrig. Jag hade bara tur forra gangen, nu ar det helt omojligt att hitta ett jobb igen. Sa sokte ett pa mafa pa en sida pa natet for backpackers som letar jobb. Det stod inte nar det skulle borja eller nat utan det var bara "houskeeper wanted". En halvtimme senare ringde en kvinna upp mig och sa att det jobbet redan var tillsatt men att hon hade ett annat om jag var intresserad, i Hervey Bay. I sa fall var jag tvungen att borja direkt. Men jag har ju redan bokat och betalt for hela jul och nyar sa jag kan inte bara dra harifran just nu. Det kanner jag absolut inte for. Da sa hon att jag kunde ringa henne efter nyar sa skulle hon se om hon kunde fixa nagot. Jag kanner mig nastan lite attraktiv pa arbetsmarknaden har (marklig ovan kansla. Hemma kanner jag mig lika attraktiv som en pestsmittad). Jag tror det ar mina erfarenheter som vardbitrade som lockar dem. Och att jag ar Svensk. Och att jag inte ar 19 ar.

I alla fall, efter nyar har hon sakert glomt bort mig och har absolut inget jobb tillgangligt. Men anda, jag finner det hoppfullt att det inte ar dott pa arbetsfronten.

Och OM jag far ett jobb och OM det ar bra betalt sa att jag kan spara, da ska jag, efter jag jobbat klart, forst aka till Melbourne, sen till Tazmanien, sen till Nya Zeeland. Och sa vill jag hemskt garna till Perth. Egentligen nar jag ocksa en liten drom om att boka om hembiljetten sa att jag istallet for att bara byta plan i Hongkong kan stanna dar en vecka. Det hade varit ballt. Det ar manga som gor sa, har jag hort.

Jag tankte egentligen bara skriva ett par rader men jag forlorade mig sjalv lite har i pladder. Fast det ar ok.

Inga kommentarer: